Zicht op AGBZW: Veiligheid & update A1 en HyStock

Geplaatst op: 30 nov 2018

In deze periode rijd ik in het donker van huis en kom ik ’s avonds in de schemering weer thuis. Het valt me op dat er weggebruikers zijn die met onvoldoende verlichting rijden. Veel van onze medewerkers wonen zo dichtbij dat ze vaak op de fiets komen, gelukkig allemaal met goede verlichting, want als je tussen de cavernes doorrijdt is het aardig donker. Ook daarin staat veiligheid voorop bij ons!

Werkvergunning

Deze maand is qua veiligheid een goede maand geweest, zoals gelukkig reeds vele maanden. Toch zijn we continu bezig met het verbeteren van onze werkwijzen en processen. Wanneer een aannemer bij ons aan het werk wil, moet deze beschikken over een werkvergunning. De communicatie tussen de aannemer en onze mensen is essentieel; als wij niet weten WAT de aannemer komt doen, weten wij niet HOE we een veilige situatie kunnen creëren. In de afgelopen jaren is er veel geautomatiseerd in dit proces waardoor het steeds makkelijker wordt om een vergunning te maken. Het risico bestaat dat je dingen gaat missen omdat je elkaar niet voldoende in de ogen hebt kunnen kijken. Daarom is besloten om tijdelijk terug naar de basis te gaan en weer met een papieren vergunning te gaan werken. Hierdoor moet je wel met elkaar rond de tafel gaan zitten en kom je wellicht tot andere, verrassende inzichten. Ik ben overtuigd van de kwaliteit van onze vergunningen maar ook hier hopen we wat leerpunten uit te kunnen halen.

A1 caverne

Afgelopen week is de firma A.Hak (vanuit vestiging Ommelanderwijk) gestart met de voorbereidingen voor de aanleg van een leiding van zo’n 35 cm doorsnede tussen de installatie en caverne A1. De verwachting is dat deze werkzaamheden in maart 2019 zijn afgerond.

Om te laten zien hoe simpel het is om waterstof te maken kunt u in onderstaande figuur zien hoe het proces werkt. We voegen water en elektriciteit toe aan de Electrolyser en de elektriciteit zorgt ervoor dat het water zich splitst in zuurstof en waterstof. De waterstof wordt op druk gebracht waarna het met een trailer wordt vervoerd naar afnemers. Wellicht ziet u de trailer binnenkort in de omgeving rijden?!

Door: Rocco van Dijk | Plant Manager Underground Storages

Meer nieuws